вгору

Чи має право спадкоємець отримати інформацію про джерела отриманих доходів фізичної особи, яка померла?

Відповідно до п. 70.3 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) до інформаційної бази Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (далі – Держреєстр) включаються дані про фізичних осіб, зокрема про джерела отримання доходів.

Порядок отримання відомостей із Держреєстру регламентується розділом X Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Мініфіну від 29.09.2017 р. № 822 (далі – Положення № 822).

Органи виконавчої влади, самозайняті особи, податкові агенти подають до контролюючих органів, за своїм місцезнаходженням, інформацію про фізичних осіб, що пов’язана з реєстрацією таких осіб, як платників податків, нарахуванням, сплатою податків і контролем за дотриманням податкового законодавства (п.70.16 ПКУ). Зокрема, органи державної реєстрації актів цивільного стану подають інформацію про фізичних осіб, які померли для закриття облікових карток.

Так, відомості з Держреєстру надаються контролюючим органом особисто фізичній особі або її представнику за умови пред’явлення документа, що посвідчує особу, та довіреності (для представника), про що робиться відповідний запис в журналі надання відомостей за формою, наведеною у додатку 17 Положення № 822.

Персональні дані у Держреєстрі зберігаються протягом усього життя фізичної особи – платника податків та 75 років з дати внесення запису про її смерть. Це передбачено п. 3 р. VI Порядку обробки персональних даних у базі персональних даних – Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Мінфіну від 24.02.2015 р. № 210 (далі – Порядок № 210).

Пунктом 2 розділу VII Порядку № 210 визначено, що без згоди фізичної особи – платника податків її персональні дані можуть передаватися, зокрема, за рішенням суду або коли передача персональних даних прямо передбачена законом України і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини тощо.

На підставі отриманого від органів державної реєстрації актів цивільного стану повідомлення про фізичну особу, яка померла, відомості про таку особу в Держреєстрі закриваються і не підлягають подальшому використанню.

Таким чином, спадкоємець, звертаючись до контролюючого органу, не може отримати інформацію з Держреєстру про джерела отриманих доходів померлої фізичної особи, враховуючи вимоги Порядку № 210, за виключенням передбачених умов п. 2 р. VII Порядку № 210.

Відповідне роз’яснення було надано ГУ ДФС у Дніпропетровській області та розміщено у Інформаційно-довідковому ресурсі «ЗІР», категорія 119.09.