вгору

Суд не визнав критерії ризиковості платника податків, встановлені листом ДФСУ

08:04 11-05-2019

Держава: звітність та податки

Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 26.04.2019 р.№640/1240/19 вирішив визнати протиправними дії ДФС України, що полягають у запровадженні для використання регіональними підрозділами ДФСУ критеріїв оцінки ризиковості платника податку, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН листом від 05.11.2018 р. №4065/99-99-07-05-04-18.

Крім того, суд зобов'язав ДФС України відкликати вищезазначений лист як такий, що не підлягає виконанню.

Нагадаємо, що 05.11.2018 р. в.о. Голови ДФС України О. Власовим затверджено Критерії ризиковості платника податку. Докладно про це ми писали раніше у Блозі бухгалтера.

Приведемо головні аргументи суду щодо своєї позиції.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 (далі – Порядок №117).

Пунктом 5 Порядку №117 встановлено, що ПН/РК, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Відповідно до п. 10 Порядку №117, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Як вбачається з матеріалів справи, Критерії ризиковості платника податку сформовано листом ДФС України від 05 листопада 2018 року №4065/99-99-07-05-04-18.

При цьому, у рішенні суду зазначено, що вказані Критерії ризиковості платника податку не затверджено нормативним актом ДФС України та не погоджено Міністерством фінансів України, що суперечить вимогам п. 10 Порядку №117.

Наявний в матеріалах справи лист Мінфіну від 31.10.2018 р. №26010-06-5/28170 суд вважає неналежним доказом погодження Мінфіном Критеріїв ризиковості платника податку, викладених в листі ДФС України від 05.11.2018 р. №4065/99-99-07-05-04-18, оскільки:

  • з вказаного листа неможливо встановити, що він стосується Критеріїв ризиковості платника податку, викладених в листі ДФС України від 05.11.2018 р. №4065/9999-07-05-04-18;
  • п. 10 Порядком №117 передбачено право Мінфіну або погодити, або надіслати ДФС на доопрацювання надіслані на погодження Критерії ризиковості платника податку, при цьому не передбачено право Мінфіну погоджувати такі критерії з умовами. Докази дотримання ДФС умов погодження Мінфіном таких критеріїв матеріали справи не містять.

Крім того, Критерії ризиковості платника податку мають ознаки регуляторного акта, оскільки встановлюють норми права, передбачають неодноразове їх застосування щодо невизначеного кола осіб та здійснюють безпосередній вплив на господарську діяльність суб'єктів господарювання.

Відповідачем не доведено суду, що при прийнятті Критеріїв ризиковості платника податку ДФС України було дотримано регуляторних процедур.

Окрім того, постановою КМУ від 28.12.1992 р. №731 затверджено Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, відповідно до п. 6 якого державну реєстрацію, зокрема, нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, здійснює Мін'юст.

Критерії ризиковості платника податку не були зареєстровані у Міністерстві юстиції України, а відтак вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані.

Враховуючи вищезазначене, дії ДФСУ, що полягають у запровадженні для використання регіональними підрозділами ДФС України критеріїв оцінки ризиковості платника податку, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН листом від 05.11.2018 р. №4065/99-99-07-05-04-18 є протиправними, а тому, необхідним є зобов'язання відповідача відкликати зазначений лист, як такий що не підлягає виконанню.

Зауважимо, що рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.