вгору

З 1 лютого Держпраці розпочне інспекцію щодо дотримання трудового законодавства

05.02.2020

Зарплата

Впродовж січня 2020 року фахівці Держпраці спільно з органами місцевого самоврядування, ДПС, ПФУ, а також місцевих держадміністрацій проводили інформаційні заходи із суб’єктами господарювання щодо неприпустимості допуску до роботи працівників без оформлення трудових відносин. Інформаційна кампанія тривала до 01.02.2020 року.

Однак з 1 лютого розпочалась інспекційна кампанія, за результатами якої порушники притягуватимуться до відповідальності.

Кого будуть перевіряти?

Мінекономрозвитку повідомила, що під час інспекції у полі зору будуть роботодавці, які мають найвищий ризик використання незадекларованої праці або ті, хто на час інформаційних заходів мали незадекларованих працівників і не оформили з ними відносини належним чином.

До суб’єктів господарювання, які відносяться до зони ризику, належать, зокрема, суб’єкти, що здійснюють діяльність у сфері:

  • торгівлі;
  • тимчасового розміщування та організації харчування.

Крім того, згідно з вимогами пп. 78.1.13 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) у разі наявності та/або отримання контролюючим органом інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів у вигляді зарплати без сплати податків до бюджету, контролюючий орган має право на проведення перевірки (документальної планової, позапланової та фактичної) суб’єкта господарювання щодо дотримання роботодавцем законодавства в частині укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Що перевірятимуть?

Інспектор праці може прийти до будь-якого роботодавця в будь-який день та час і перевірити оформлення трудових відносин. Для виявлення незадекларованих працівників, інспектор може безперешкодно проходити до виробничих, службових та адміністративних приміщень роботодавців, знайомитися з документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, спілкуватися з працівниками та представниками роботодавця, ставити їм питання та отримувати пояснення.

Відповідно до п. 80.6 ПКУ під час проведення фактичної перевірки в частині дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), перевіряється наявність належного оформлення трудових відносин, з'ясовуються питання щодо ведення обліку роботи, виконаної працівником, обліку витрат на оплату праці, відомості про оплату праці працівника.

За повідомленням ГУ ДПС у м. Києві перевіряються, зокрема:

  • штатний розклад;
  • табелі обліку робочого часу;
  • трудові договори (контракти); цивільно-правові договори;
  • повідомлення направлені до органів ДПС про прийняття працівника на роботу, наказ (розпорядження) і заява про прийняття на роботу;
  • документи, що підтверджують нарахування й виплату заробітної плати, авансу, індексації, відпускних і інших нарахувань працівникам;
  • податкова звітність та звітність з єдиного внеску;
  • інші документи, пов’язані з предметом перевірки.

Для з'ясування факту належного оформлення трудових відносин з працівником, який здійснює трудову діяльність, можуть використовуватися документи, що посвідчують особу, або інші документи, які дають змогу її ідентифікувати (посадове посвідчення, посвідчення водія, санітарна книжка тощо).

Платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки.

Нагадуємо, що за порушення трудового та податкового законодавства роботодавці, які використовують найману працю неоформлених працівників і неофіційно виплачують заробітну плату несуть адміністративну, фінансову та кримінальну відповідальність. 

Про нові трудові штрафи, які діють з 02.02.2020 р., читайте у Блозі бухгалтера.