вгору

Звільнення головбуха підприємства: які особливості

Директор і головбух є головними особами підприємства, оскільки саме вони мають право підписувати документи. Головний бухгалтер забезпечує ведення бухобліку підприємства, своєчасне звітування в контролюючі органи, нарахування заробітної плати працівникам тощо.

Для комерційних підприємств законодавство не містить спеціальних норм щодо призначення - звільнення головного бухгалтера. Отже, при звільненні головбуха потрібно керуватись нормами Кодексу законів про працю України, однак перед звільненням доцільно забезпечити передачу справ, у тому числі скасування електронного цифрового підпису. Якщо нового головбуха на час звільнення не має, то справи приймає керівник підприємства (лист Мінпраці від 23.10.2009 р. № 251/06/186-09).

Зверніть увагу! Прийом (передача) справ головбухом бюджетної установи при призначенні на посаду або звільнення з посади здійснюється після проведення внутрішньої перевірки стану бухгалтерського обліку та звітності, за результатами якої оформляється відповідний акт (п. 12 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою КМУ від 26.01.2011 р. № 59).

Акт приймання-передачі справ

Перед звільненням головбуха складається акт прийому – передачі довільної форми. Для цього необхідно:

-видати наказ про прийом-передачу справ, у якому зазначити особу, яка приймає справи; склад комісії, яка буде приймати участь у передачі справ; строки проведення тощо;

- замовити перевірку незалежних аудиторів (за потребою);

- провести інвентаризацію (у разі необхідності). Відповідно до наказу Мінфіну від 02.09.2014 р. № 879 проведення інвентаризації обов'язково при зміні матеріально відповідальних осіб (на день приймання-передачі справ). Тому, якщо головбух є матеріально відповідальною особою за трудовим договором, посадовою інструкцією і т.п., то проведення інвентаризації обов’язкове.

Інформування податкових органів

При зміні головбуха обов’язовим кроком є повідомлення контролюючих органів про це.

Так, згідно з п. 9.3 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 р № 1588 до контролюючого органу необхідно подати реєстраційну заяву за формою № 1-ОПП з позначкою "Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку". Така заява подається в 10-денний строк з дня взяття на облік чи виникнення змін у облікових даних платників податків.

Інформування банківської установи

Якщо головбух мав право підпису банківських документів, зміни необхідно оформити в обслуговуючому банку. У банк подається нова картка із зразками підписів (додаток 3 до Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. № 492).

Скасування електронного цифрового підпису

Для цього слід звернутися в центр сертифікації ключів (АЦСК), який видав електронний цифровий підпис. Підприємству потрібно подати заяву в АЦСК про анулювання старого ЕЦП і видачу нового (якщо на місце старого головбуха було прийнято нового). Для надання права підпису електронних документів новому бухгалтеру керівник підприємства повідомляє про таку особу контролюючий орган шляхом направлення повідомлення про надання інформації щодо ЕЦП в електронному вигляді за формою згідно з додатком 2 до наказу Мінфіну від 06.06.2017 р. № 557.

Докладно про те, як здійснюється зміна підписувача в АЦСК «Україна» дивіться тут. Крім того можна замовити виїзд спеціаліста на підприємство.